Skip to main content

Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel?

Het aantal online winkels in Nederland groeit en steeds meer fysieke winkels sluiten hun deuren. Wat betekent dit voor winkelketens in de toekomst? Hoe zorg je ervoor de consumenten nog naar de winkel toekomen?

Hoge concurrentie

Investeren in expertise en experience, zeggen specialisten van ABN-AMRO. De hoeveelheid mensen die online winkelt, blijft stijgen en de online concurrentie wordt steeds hoger. Als fysieke retailer maak je het verschil door te investeren in deskundig personeel. Advies is één van de belangrijkste redenen waarom mensen naar de winkel komen, net als de ervaring. Tegenwoordig vinden er veel meer demo’s plaats in winkels, omdat deze toevoegen aan de experience. Een andere aanpak om waarde toe te voegen.

‘One size fits all’ bestaat niet

Jongeren oriënteren en kopen het meest online. Zij zijn dus ook het minst vaak in de winkels te vinden. Ouderen aan de andere kant zijn minder gewend om alles online te doen, en zullen eerder een winkel instappen op advies. Als fysieke winkel is het dus belangrijk dat je voor verschillende groepen klanten een andere strategie ontwikkelt. Op die manier verbeter je ook de efficiëntie van je winkel.

Durf aanpassingen te doen

Experimenteer met een strategische focus op experience en expertise in de winkel. Servicegericht personeel en een plan dat aansluit bij de consumenten en de organisatie zijn hierbij erg belangrijk.

 

Meer weten? Meld je aan voor OFED Academy om alles te leren over het nieuwe verkopen.

Bron: https://insights.abnamro.nl/2018/09/de-toekomst-van-de-fysieke-winkel/